Drišti
Značenje pojma drišti jeste pogled. Pogled koji mogu imati kako grahe, tako i rašiji. Osnovna razlika između graha i raši drištija jeste ta, da prvi pokazuju želju grahe za nečim, dok raši drišti predstavlja činjenično stanje, istinski uticaj na odredjenu kuću, a ne samo želju za nečim.
Graha drišti
Što se tiče graha drištija, odnosno želja grahe da utiče na neko područje života, svaka graha ima sedmi drišti od sebe (osim Ketua koji ne poseduje glavu i shodno tome ne gleda. Nema materijalne želje, već je okrenut ka unutra – meditacija, molitva i sl.), ali se oni razlikuju po intenzitetu. Pored ovog sedmog drištija, Parašara u svom monumentalnom delu ''Brihad Parašara Hora Šastra'' kaže da spoljašnje grahe (Mangal, Guru i Saturn) imaju i specijalne drištije – budući da se nalaze na većoj udaljenosti, te kao i ptica koja leti na većoj visini vide više stvari. Mi ih nazivamo Eka Ćarana, Dve Ćarana, Trini Ćarana i Purna Ćarana (jedno-, dvo-, tronožni i pun aspekt). Pored njih, specijalni drišti ima i Rahu (severni mesečev čvor). Svaki od ovih specijalnih drištija ima i svoju funkciju, odnosno razlog zbog kojeg posmatraju baš te bhave od sebe. Rekli smo da svaka graha ima sedmi drišti. Šta to znači? Svaka graha ima želju (karakatva sedme bhave jeste kama, želja) da utiče na ono što je preko puta nje. Razlika je jedino u količini želje ka datoj bhavi, tj stvari.
Guru, koji je Bhagvan ili Bog u horoskopu ima specijalni peti i deveti drišti i ovaj drišti je, kako kaže Parašara, sa četiri stopala/ četvoronožni – odnosno 100%. Dakle on ima punu snagu pogleda, tj. želje da utiče na ove dve bhave. Peti drišti je da podari sreću, decu, a deveti dharmu – sudbinsku sreću i ispravnu aktivnost. To su blagoslovi koje on daruje svojim aspektima.
Gurua u stopu prati Rahu – slikovito rečeno demon, koji nam donosi efekte naše loših zasluga, karme i koji uvek ima težnju da pokvari ono što Guru daruje, dakle sudbinsku sreću i ispravnost. Pored ovog Rahu poseduje i drugi, odnosno dvanaesti drišti gledano od njega – budući da je on uvek retrogradan. Dakle on uvek posmatra drugu bhavu od sebe gledano u pravcu redosleda bhava u zodijaku. Zajedno sa Ketuom (južnim mesečevim čvorom) predstavlja uzroke rođenja. On se uvek konfrontira Guru. Ovo je jedan od razloga zašto je dobro da nam se Guru nađe u trigonima od lagne, a ne Rahu.
Pored ovih 100% drištija Guru posmatra i 3/10, kao i 4/8 bhavu od sebe, ali ne istim intenzitetom. Pa tako na sedmu bhavu ima dvonožni aspekt ili 50%, na 4/8 jednonožni ili 25%, dok 3/10 bhavu posmatra sa tri stopala ili 75%.
Šani posmatra 3. i 10. bhavu 100%, sedmu kuću od sebe sa tri stope, odnosno 75%, 4/8 sa dve stope ili 50%, i 5/9 sa jednom ili 25%. Dakle, njegov potpuni aspekt jeste tu da nam da svakodnevne napore (treća bhava), odnosno obavljanje karme (deseta bhava). Te bhave su kuće razvoja – Upaćaje i Šani, daje svoje rezultate kasnije.
Mangal posmatra sedmu bhavu sa jednim stopalom, 3/10 sa dva, 5/9 sa tri i 4/8 sa četiri stopala. Svojim 4. drištijem on hoće da nam zaštiti dom (4. bhava), a 8. drištijem dugovečnost (osma bhava).
Ostale grahe posmatraju bhave u odnosu na onu u kojoj se nalaze na sledeći način:
Sve grahe posmatraju 3/10 bhavu sa jednim stopalom, 5/9 sa dva stopala, 4/8 sa tri stopala i sedmu sa 4 stopala.
Jedina graha koja nema drišti je Ketu (južni mesečev čvor) koji po mitološkoj priči nema glavu, a samim tim ni mogućnost pogleda. Pored toga, Ketu je mokša karaka, odnosno signifikator za oslobođenje iz ciklusa stalnog rađanja, života i smrti. Njegova prirodna tendencija je da gleda u sebe (meditacija, molitva), te on nema želja za materijalnim aspektom života.
Raši drišti
Raši drišti je pogled znakova. Na početku je rečeno da su ovi drištiji, za razliku od graha drištija (koji predstavljaju želju grahe da utiče na određeno područje), fiksiraniji, odnosno oni predstavljaju činjenično stanje. Budući da postoje tri vrste rašija, naime pokretni ili čara, fiksni ili sthira i dvojni ili dvišvabhava, postoje i tri vrste raši drištija. Pa tako, svi pokretni rašiji aspektuju sve fiksne rašije osim onog u drugoj bhavi od sebe. Svi fiksni rašiji aspektuju sve pokretne rašije, osim onog u dvanaestoj bhavi od sebe. Svi dvojni rašiji posmatraju samo dvojne rašije. Svaka graha koja se nađe u ovim rašijima će imati istovetan drišti.
Na primer, uzmimo meš lagnu i da se na lagni nalazi Guru. Što se tiče graha drištija, Guru će imati drišti na 3/4/5/7/8/9/10 bhavu i od toga 100% drišti na 5/9, 75% na 3/10, 50% na sedmu bhavu i 25% na 4/8. pored ovih njegovi raši drištiji su na sve fiksne – sthira rašije osim na vrišaba raši, budući da se on nalazi u pokretnom ili čara rašiju. Dakle posmatra simha, vrišćika u kumbha raši.
<< Home